tijGERS - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Erwin, Frouke, Pip, Mees Blom - WaarBenJij.nu tijGERS - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Erwin, Frouke, Pip, Mees Blom - WaarBenJij.nu

tijGERS

Door: Frouke

Blijf op de hoogte en volg Erwin, Frouke, Pip, Mees

08 November 2013 | Thailand, Chiang Mai

In de voorbereidingen op deze reis vroegen we aan de kinderen wat ze heel graag wilden doen en zien tijdens deze roadtrip. Pip wilde olifanten wassen en Mees met tijgers knuffelen en oja, met apen spelen en slangen zoeken leek ze ook ‘vet cool’. Tuurlijk joh, gaan we doen…zeiden wij. Belofte maakt schuld….dus kom maar door met die tijgers!

In Chang Mai hebben ze een tijger fok-programma in het zogenaamde Tiger Kingdom…Hier konden we –onder begeleiding van een trainer- tijgerwelpjes aaien van 2 maanden oud.….We liepen eerst langs de grote tijgers die lekker rustig lagen te slapen..dachten we….toen de kinderen voorbij kwamen werden ze meteen actief en kwamen ze tegen de hekken staan. De trainer gaf aan dat de kinderen niet mochten rennen of gillen. Nou dat hoefde hij maar 1 keer te zeggen.

Door naar de welpjes die 2 maanden oud waren. De kids reageerden erg relaxt. Het duurde niet lang of een voorzichtig aaitje ging over een wat langer geaai, het optillen van een staartje……binnen enkele minuten lag Mees een welpje kusjes te geven en was pip zijn staart grondig aan het inspecteren. Het beestje en onze kids werden ondertussen nauwlettend in de gate gehouden door de trainer en ook door de welpjes iets verderop. Die waren 6 maanden, 2 keer zo groot en 10 keer zo speels. Ze lagen in de jachthouding tegen het hek aan, klaar om een heerlijk snackmomentje in te lassen. We snapten ook direct waarom de kids alleen de allerjongste welpjes mochten aaien.
Erwin en ik mochten nog wel even naar de 6 maanden oude welpen. Een stuk speelser inderdaad…gespierde beestjes met vlijmscherpe tandjes… Toen door naar de grote tijgers….Pip en Mees mochten op afstand bij het hek wachten. Erwin en ik naar binnen met de trainer van de grote tijgers…….’yes you can sit with him and pet him on the back. (afwachtende blik van mij)…leally’ (de r kon hij niet uitspreken)….Ok, ff dan. ‘Yes feel how heavy his tail is. Yes yes! Yeeeeiiiii’…de tijger kijkt om en kijkt me recht aan…ik krijg rillingen als ik goed kijk hoe groot hij eigenlijk is…respect….wat een prachtig mooi maar inmens groot beest…We komen stuiterend van de adrenaline weer naar buiten waar onze twee mini’s ons op staan te wachten....Wow, wat was dit gaaf!!

Op de terugweg komen we langs een monkeyschool. Pip vindt het geweldig dat de apen hier ook naar school gaan en vraagt wat de apen hier leren. Nou, kokosnoten uit de bomen halen en alles wat daarbij komt kijken; van knopen uit touwen halen, kokosnoten lostrekken uit de bomen, gooien en weet ik veel wat nog meer. Tijdens een demonstratie doen ze allemaal voor. Mees kan niet ophouden met lachen….een doorslaand succes….we overwegen de kids hier in te schrijven op deze school ;-)

S avonds bezoeken we de avondmarkt waar chiang Mai om bekend staat. Ons hotel staat er midden in…We beginnen –hoe verrassend- in de foodmarket….en komen daar met moeite weg…heerlijke gele curry’s, smaakvolle sateetjes, soepjes, verse fruitsapjes…(ik krijg spontaan weer honger!!!)… op de avondmarkt hebben ze ook een bak met van die kleine visjes die je voeten schoon knabbelen. Lijkt ons ontzettend smerig, maar de kinderen willen het graag proberen, zeggen ze. Dit keer krijgt Pip de slappe lach van al die visjes die aan haar voeten kietelen. Mees blijft maar vragen of die visjes geen haaien zijn en of ze echt geen tandjes hebben. Wat we ook doen of zeggen, hij durft zijn tenen NIET in het water houden. We moeten er hard om lachen….Master Mees die knuffelt met tijgers, pythons om zijn nek laat hangen en de slappe lach krijgt van apen is bang voor visjes….en oja…ook voor vliegen en mieren….

Heerlijke dagen gehad in Chiang Mai….We nemen de bus naar Sukothai…In de 13e eeuw was dit de hoofdstad van Thailand. Het tempelcomplex dat er nog staat schijnt prachtig te zijn…We gaan het per fiets verkennen….

• 08 November 2013 - 22:23

Wieteke:

Woooow!! Zo cool wat jullie meemaken!! Wij zijn zo jaloers!! Veel plezier xxx

• 09 November 2013 - 09:33

Wies:

Weer een ervaring rijker. Wow, lijkt mij super gaaf. Dat hebben er meer van de familie. Pien wil ook tijgers aaien. Wordt weer sparen voor ons.
    Kerker fietsen in Sukothai. Hoop dat jullie fietsen hier wel goed zijn en jullie géén lekke band krijgen.
    Veel liefs van ons allemaal uit Velp!

• 09 November 2013 - 09:35

Wies:

Kerker fietsen moet dus lekker fietsen zijn, maar ik ben niet altijd even handig met typen op de telefoon. Familiekwaaltje zullen we maar zeggen :)

• 10 November 2013 - 21:35

Maj-Britt:

Wat een geweldige avonturen en prachtige foto's! Geniet ervan!

• 11 November 2013 - 09:21

Johan:

Stoer zeg op zo'n tijger en met python, nog even en blijdorp heeft er een stel verzorgers bij.
    Leuk jullie geweldige avonturen te lezen. Ben wel benieuwd hoe de thaise taart met kaarsjes er uit ziet. Gefeliciteerd!